Regresijom do suštine

01
Fotografija: Velija Hasanbegović

Regresijom do suštine

Matija Ferlin vjerojatno je najzanimljiviji autor u Hrvatskoj posljednjih godina koji konzistetno razvija jedinstven poetski izraz u plesu, dramskom kazalištu i filmu. Nakon Bobe Jelčića koji je s Natašom Rajković uspostavio jednu novu estetsku paradigmu prije petnaestak godina, stoji Ferlin koji svojim autentičnim svjetovima pomiče razinu očekivanja i zadaje novi standard. Njegov autorski projekt Mi smo kraljevi a ne ljudi predstava je Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu te ga tako možemo i čitati kao repertoarni fenomen i pokazatelj novih tendencija, prostor omekšanja u dosad krutim institucionalnim politikama imunima na nove tendencije. Ferlin u Mi smo kraljevi a ne ljudi stvara jedan mali Svemir između starosti i djetinjstva, jednu točku gdje su djeca mudra, gdje nedostaje jezika da pospoji krajnje kompleksne preokupacije i gdje strahovi i želje imaju jedinstven izraz (ako ne i iskaz). Šestero glumaca tako su i djeca i glumci, izbrisanih godina stvaraju novu logiku u jeziku, samorazumljive mizanscene i proizvoljnost igre. Koristeći materijale iz radijskih emisija i slikovnica koji se temelje na razgovorima s djecom Jasna Žmak i Goran Ferčec gotovo da sklapaju epsku pjesmu sastavljenu od ontoloških i egzistencijalnih preokupacija o izvoru života, smrti, ljubavi, hrani i smisla... Mi smo kraljevi a ne ljudi jedan je filozofski glosarij, ontološko propitivanje. Glumci inzistiraju na dvostrukoj igri. Oni su djeca u sugestiji i mogućoj interpretaciji jednog začudnog svijeta koji je toliko tanan koliko i dječja koncentracija. Jadranka Đokić i Livio Badurina stvaraju dva sasvim nova svijeta, nove okvire psihologije i zašto ne, novih bića. Mi smo kraljevi a ne djeca je kazališno iskustvo sastavljeno od niza glumačkih bravura, divnim dramaturškim okvirom te omeđeno suptilnostima scenografije Mauricija Ferlina i glazbom Alena i Nenada Sinkauza. Mi smo bogovi a ne ljudi je čak i malo više od jako dobre predstave, ona postaje dekica preko glave jednog kišnog jutra kada zaista ne možemo u školu, kada svijet postane velik i strašan, a mi trebamo samo još pet minuta, sasvim malu utjehu.

Dino Pešut
kritika predstave "Mi smo kraljevi a ne ljudi"
Narodno pozorište Sarajevo, 9.10.2015.