Naznake jedne poetike

IMG 8151
Fotografija: Nikola Blagojević

Naznake jedne poetike

Harold Pinter je majstor deplasiranja svakodnevice u ideološko polje, banalnosti u jezične odnose moći i ljudskih poriva u apsurd. Drama Povratak njegova je dvočinka koja rastvara jednu obitelj u disbalansu, jednu grupu muškaraca u očajničkim pokušajima uspostave hijerarhije i bliskosti. Povratak propituje jednu od ključnih tema književnosti uopće, povratak junaka u mjesto traume, prostor suočavanja gdje neminovno biva uništen. Radnja drame prati događaje koji uslijede nakon što Teddy, profesor filozofije, i njegova supruga Ruth dođu u posjet Teddyevoj obitelji nakon godina izbivanja u SAD-u. Dramaturginja Stela Mišković lokalizira dramski prostor dajući mu zanimljiv odnos crnogorskih dijalekta i sugerirane (fonetske) agresije. Tim postupkom Mišković dosljedno radi paralele te poentira kako je svaka provincija ista, a muški kič koji slijedi nakon nemogućnosti iskaza emocije neminovan. Ipak, Pinterova zanimljivost je upravo u iščašenju jezika koji prelazi iz polja psihološkog realizma u jedno ideološko polje ideja gdje ljudi postaju subjekti, ako ne i simboli. Redatelj Mirko Radonjić gradi sugestivan svijet ispunjen naglašeno grubim iskazom. Gledalište okružuje publikom sugerirajući, vjerujem, kako svi participiramo u istom kulturnom fenomenu, a scenu pretvara u zatvoreni kvadrat, barikadiran društvom (publikom). Jedini mogući Teddyev izlazak iz nastale situacije je izlazak iz kazališta u potpunosti što na kraju i radi ostavljajući Ruth iza sebe. Problem predstave je u njezinoj nekonzistentnosti. Stilski gledajući, Povratak pokazuje proizvoljnosti redateljskog pristupa koji se često svedu na ideju, a ne postupak. Ipak, upravo su te proizvoljnosti najzanimljivije jer ocrtavaju, stvaraju obrise jedne Radonjićeve poetike. Predstava Povratak pokazuje mogući kapacitet jedne grupe umjetnika mlađe generacije. Mirko Radonjića tako sugerira atmosferičnost i poetičnost izraza koji imaju prostora za razvoj te od naznake mogući redateljski potpis. Povratak je predstava koja nas vraća u toplinu doma, obitelji koja nikad nije ista pred gostima, lokalitet jednog osjećaja inferiornosti, statusne tjeskobe i duboke potrebe za pripadanjem.

Dino Pešut
kritika predstave "Povratak"
Kamerni teatar '55, 6.10.2015.