MI SMO KRALJEVI A NE LJUDI

02
Fotografija: Velija Hasanbegović

Prvo je nastao dinosaurus i jedan covek- je jedna od prvih replika koje čujemo sa scene- tu počinje komad sačinjen od dečijeg jezika i spoznavanja sveta. pre toga na scenu izlazi 6.... bića prekrivenih toplim plavim odorama, ne vidim im lica, samo ih osetimo kao tople.

Delo koreografa i reditelja Matije Ferlina- bavi se jednim zaokretom u jeziku naime tekst je sastavljen od komentara dece predskolskog uzrasta, a taj jezik dat odraslima da ga izgovaraju, uz poseban jezik pokreta koji se kod Ferlina prekplice sa decijim jezikom.  Biti u decjem jeziku jeste vrsta regresije - povratka u doba detinjstva, ali ne kao sečanja , nego kao zaista boravka u njemu. Ukoliko je jezik domovina onda je detinstvo jedan od najprirodnijih domovina - predstava se može posmatrati i kao vrsta rekonekcije sa detetom u sebi na jedan ne terapijski nego pre svega teatarski način kojim ferlin i izvrsni glumci stvaraju jednu kosmogoniju čiji je i publika deo - ponovno osvešćivanje nevidljivih svetova koje kao deca poznajemo prvi su se rodili šamani. onda čarobnjaci.

Ferlinov svet je maštovit u preplitanju dva jezika jezika pokreta i dečijeg, u izvrsnim kostimima Desanke janković i ferlina koji toplim i zemljanim bojama daju jedan fini kontrast scenografiji Mauricija Ferlina koja predstavlja prostor  omeđen oronulim zidovima na kjima vidimo izbledelo tragove tapeta bledim slikama ptica- poput granica koje nameće svet odraslih- ograničavanje koje ume biti surovo mislim da bi mi trebali voditi obitelji prije nego li odrasli, mi smo spretniji.. Dramaturski priče su podeljene u nekoliko celina koje čine jednu pripovest koja se otvara postankom sveta- prvo je bio dinosaurus i jedan čovjek... a završava u nekoj vrsti sudnjega dana . kada glumci svoja lica boje raznim bojama- žutom, crvenom , plavom- Sudnji dan prethodi Vaskrsenju, ko ne umre i ne vaskrsne u ovom životu neće ni posle smrti - svaka boja može biti vrsta prelaza, inicijacije - povratak u detinjstvo- jeste tautologija iz koje se može krenuti ispočetka, na kraju krajeva- iz sopstvenog korena. na jedan način Ferlinova predstava kao dobro orkestrirana kompozicija uzbudljiva i skladna- budi zaboravljene predele unutar čoveka.

Piše: Nataša Gvozdenović