ZABRANJENA ZONA - KRITIKA

Forbidden Zone Gianmarco Bresadola
Fotografija: Gianmarco Bresadola

O čemu se ćuti i od čega se umire

Predstava '' The forbidden zone'' berlinskog ''Schaubuhne'' teatra u režiji Katie Mitchell- u prvom planu  prati subinu tri žene hemičarke Clare Immerwahr žene hemičara Fritza Habera koji je svojim radom doprinosio razvijanju prvog oružja za masovno uništenje čemu se ona protivila, potpuno svesna užasa koji takvo oružje u sebi nosi i u znak protesta izvrila je samoubistvo-  neposredno pred njegov odlazak na Istočni front, njegovim vojnim pištoljem,zatim pratimo subinu njene unuke Claire koja je zaposlena koja se u američkoj hemijskoj laboratoriji bavi humanom upotrebom nauke. sasvim  očajna kada 1949-te godine bide okončan rad na pronalasku jednog protivotrova za fozogeni plin i ona izvršava samoubistvo i to cijanidom. O ovim slučajevima se vrlo malo zna. paralelno sa ove dve subine prati se sudbina jedne američke bolničarke koja se zaljubljuje u vojnika koji umire upravo od korištenja ottrovnog plina čiju je upotrebu podržavao haber. njen lik je inspirisan Mary Boreden koja je bila bolničarka i napisala knjigu ''Zabranjena zona'' po kojoj predstava nosi naziv.

Veliki deo predstave odvija se na velikom video bimu ispod njega su kulise voz ili sobe ili laboratorija u kojoj radi Claire, vrt u  kojem se njena baka ubija. Priča počinje dirljivo i strašno- fotografisanjem jednpg vojnika koji ide na front koji ide u susret smrti oči u oči. jedan mlad i nežan čovek, zaljubljen, koji će uskoro zatim strašno stradati na frontu. Koliko je takvih, ratova i nasilja traje u kontinuitetu. U jednom razgovoru Nihad Kreševljaković direktor Sarta mi govori da je preriod kada je svet bio bez rata smešno kratak... Fotografija kao zaustavljen trenutak i jedno unutrašnje znanje da je smrt blizu to nosi vojnik u sebi. Claire nosi duboko uznemirenje, ona nosi pretke na svojim plečima, nosi krivicu koja je užasna i nije njena. igra je najviše očima  Na sceni je jedan voz u kojem je ona. vagon, zapravo. vagon  sa zamuljanim prozorima u kojem sreće jednog vojnika- ova je priča na jedan način veliko svedočanstvo krvave istorije 20 tog veka, a voz je u važan simbol - mesto susreta, vezan za prve industrijske zločine, njime su zarobljeni voženi u logore.... sve se to u tim zamuljanim staklima vidi. Priča koja se prati na velikom platnu daje snagu naraciji- dramaturški tri su priče  besprekorno prepletene platno nosi naboj vidite jasno glumačku ekspresiju, sa druge strane ispod plise nego i teatar, a i potpuno razotkriven proces koji ne ukida ni magiju ni snagu samog pozorišnog čina. Platno sluši da naglasi detalj - bakina fotografija koju Claire sa sobom nosi kao i dedin orden,  gledate dugo lice Clare Immerwahr nakon samoubistva, mirno u bazenu u vrtu kuće i negde izmežu svega toga- imate nežnog i iskrenog vojnika koji nevin strada. Umre u mukama. Komad govori o ljudskim identitetima- ponavljanjima užasnih matrica ( suicid obe žene), ona govori o identitetu veka koji je iza nas - govori dramatično i vešto iduči naravno od ličnog ka opštem. demistifikujuči mehanizam same predstave (jer vidite kamermane i ekipu sve vreme predstave- i lice i naličje teatra) daje joj snagu koja je u veštoj režiji izvrsnoj glumi i odlično poslaganoj pripovesti. završava se u pucnju ne doslovnom nego svetlosnom - odjednom ste u mraku- imate utisak da je priča naglo prekinuta kao i životi junaka. a toliko toga je rečeno.

Uz naravno veliku saradnju sarajevske publike koja ima dar lakog prepuštanja doživljaju koji glumci predstave kako su konstatovali nakon predstave osete i iskreno cene- to saučesništvo je podrška. jedan uzbudljiv i ozbiljan početak 55-tog messa.

Piše: Nataša Gvozdenović